WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


maandag 17 augustus 2015

Historie in Blackford - Blackford Station en Oude begraafplaats

Op reis in Schotland
Oud Seinhuis (signalbox) , begraafplaats en ruïnekerk
 (Old Parish Church and Historic Graveyard))

Eind juni/begin juli heb ik een bezoek gebracht aan Schotland. Het was een eerste kennismaking met het land.

Deel 10: Verrassende historische pareltjes in Blackford 
Op een van de laatste dagen van onze reis staat een bezoek aan een whisky distilleerderij in het plaatsje Blackford op het programma. Ik besluit niet mee te gaan naar binnen maar ga op stap in het plaatsje zelf. Blackford is niet een - wat zal ik zeggen - spectaculaire plaats: vervallen huizen en gebouwen, een kerk die er leeg en vervallen bij staat en sobere huizen zonder voortuintjes. En welgeteld 1 buurtwinkeltje.
Als ik net op het punt sta om terug te keren zie ik in de verte een bijzonder huisje. Als ik dichterbij kom zie ik dat het een seinhuis bij een spoorwegovergang is. Het oude en kleurrijke pand is prachtig om te zien en het waard om op de foto te zetten. Als ik aan het fotograferen ben komt er plots iemand naar buiten. Het blijkt de spoorwachter te zijn die me meteen trots begint te vertellen over het seinhuis dat nog steeds dienst doet en hij er werkzaam is. En hij verteld nog meer maar dat verstond ik allemaal niet. Ik kreeg nog wel mee dat er internet e.e.a. te vinden is over het seinhuis (Signalbox Blackford Station).
En passant wijst hij me ook nog op een bijzondere begraafplaats boven op een heuvel die ik ook echt moet gaan zien. Er loopt een pad vanaf de spoorwegovergang regelrecht naar deze bijzondere plek. Aangezien ik nog wat tijd heb voordat ik terug moet zijn bij de groep besluit ik nog snel even te gaan kijken bij deze begraafplaats. Het is een goede beslissing want als ik boven op de heuvel ben aangekomen zie ik een van de mooiste oude begraafplaatsen die ik ooit heb gezien. Het is een uitdaging hier nog snel enkele foto's te maken vooral ook omdat de wolkenlucht erg mooi is.
Het resultaat van het fotograferen is te zien in het vervolg van dit bericht.

En dan - precies op het moment dat het zacht begint te regenen - is het weer tijd om richting de groep bij de whisky-fabriek te gaan. En terwijl zij vertellen over het ietwat tegenvallende bezoek aan de fabriek bedenk ik dat het nog geen slechte keuze van me was op stap te gaan in het plaatsje zelf.

Straatbeeld Blackford

Vervallen en leegstaande kerk

Oude fabriekspanden

Bij een spoorwegovergang een bijzonder houten huis
De spoorlijn wordt nog steeds gebruikt

De spoorbomen worden bediend vanuit dit seinhuis met nog een échte spoorwachter

Seinhuis - Signalbox Blackford Schotland











Bij toeval kom ik een folder tegen waarop een zgn churchtrail in de plaats Blackford wordt beschreven.
Hierbij wordt ook de oude begraafplaats op de heuvel aangedaan. Bent u op stap in de buurt dan is het zeker de moeite waard deze wandeling te maken. Met name ook het stukje 'public foothpad' van punt 5 naar punt 6 lijkt me mooi.


Zie ook  de andere berichten over Schotland. (alle berichten)
of per deel:
Deel 1: Het hotel, Loch Lomond en Loch Katrine
Deel 2: Het Landschap
Deel 3: The Drovers Inn, al meer dan 300 jaar Schotse gastvrijheid
Deel 4: De plaats Inverary en het Invarary Castle
Deel 5: Oban
Deel 6: St Conan’s Kirk, Church of Scotland
Deel 7: Op weg naar Ben Nevis
Deel 8: De Three sisters of Glen Coe
Deel 9: Innerpeffray Library De eerste uitleenbibliotheek van Schotland
Deel 10: Verrassende historische pareltjes in Blackford





Geen opmerkingen: