WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


donderdag 20 augustus 2015

Fietsen op de Sallandse Heuvelrug -- Rondje Holten - Nijverdal vv

Fietsroute over de Sallandse Heuvelrug en het 
buitengebied van Lichtenberg en Zuna 
Holten - Rijssen - Nijverdal 35 km
 - langs knooppunten -


Start:  Station Holten, Stationsstraat 12, 7451BH Holten (knooppunt 71)
of Station Nijverdal,  Leo ten Brinkeweg Nijverdal (is in de nabijheid van knooppunt 55)
Afstand: rond de 35 - 40 km afhankelijk of bij station Nijverdal gestart wordt  
Route-informatie: route gaat via knooppunten. Af en toe zit er een klimmetje in de route. 
Update: de route is in Juli '17 en Augustus 2019 aangepast
Kaart: zie aan het eind van dit bericht. 
Routebeschrijving: met nummers knooppunten, kan * hier * geprint of gedownload worden.
Gps: kan * hier *  gedownload worden. Op mobiel of tablet kan dit bestand het best gedownload worden door de site te openen in je browser, bv Safari of Firefox.


 ~~~~~~~~~~~~~
De heide bloeit. En dat is hét moment om op de fiets te stappen en op pad te gaan op de Sallandse Heuvelrug. Want daar zijn uitgestrekte heidevelden die vooral in de bloeiperiode meer dan een bezoek waard zijn.
Zo gezegd zo gedaan, en zo stap ik op één van de mooie zomerse dagen ook op de fiets voor een route van zo'n 35 km. De route die ik heb uitgezet gaat langs knooppunten en omdat ik behoorlijk bekend ben in het gebied weet ik dat een groot deel van de route over en langs de paarse heidevelden zal gaan. Ik begin de route in Nijverdal en fiets van daaruit de Nijverdalse Berg op. Dit gebied maakt onderdeel uit van de Sallandse Heuvelrug. Ter informatie: het gedeelte aan de Holtense kant heet dan weer Holterberg.
Midden op de heidevelden staan veel bijenkasten. Een imker is er aan het werk. Goed ingepakt. Zelfs van veraf zie ik de bijen om hem heen vliegen. De temperatuur loopt ondertussen gestaag op. Te warm om een flink tempo aan te houden. Rustig peddel ik door, beklim enigszins amechtig enkele 'bergjes' en stap ter hoogte van Kasteel Sprengenberg, ook wel Kasteel Palthe genoemd, af om een foto te maken. En passant ook maar even de grote paddenstoel die langs het fietspad staat op de foto gezet. Het mag dan wel hoog-zomer zijn, er zijn dus al wel hele grote paddenstoelen. Ook bij het monument ter nagedachtenis aan de vermoorde onderduikers tijdens een razzia in 1944 stap ik af.
Bij knooppunt 65 is het even opletten, de route gaat heel schuin naar links. Ik fiets er eerst voorbij.
In Holten wacht mij een verkoelend drankje bij de leuke horecagelegenheid bij het station om daarna weer verder te fietsen. Gelukkig gaat op het vervolg van de route een deel van de tocht door het bos en kan ik redelijk in de schaduw fietsen. Ik zie dat er al volop vossebessen staan. Toch snel daar ook nog een foto van maken. Maar dan is het toch echt doorfietsen om niet al te laat weer thuis te zijn. En och, overal om heen van die mooie paarse heidevelden. Toch nog maar een keer weer van de fiets af om een foto te maken. Niet veel later kwam ik moe en warm maar voldaan weer thuis met in m'n fietstas wat heidetakjes en op m'n fototoestel weer diverse foto's.
En de fietsroute? Die kan ik u echt aanbevelen als de heide bloeit maar is ook buiten die periode zeer de moeite waard om voor op pad te gaan. 

Paarse heidevelden in de omgeving van Nijverdal - Noetsele

De imker is er aan het werk
Bij warm weer is het prettig fietsen onder de bomen
Door de droge weer stuift het behoorlijk als er paardrijders voorbij crossen

Kasteel Sprengenberg ook wel kasteel Palthe genoemd
Monument ter nagedachtenis aan de razzia 1944
Er zijn al meerdere rode vossebessen te zien



Op meerdere plekken langs de route staat 'koopwaar' langs de weg
Tussen Rijssen en Nijverdal kom je langs Rustpunt Erve Smit







Geen opmerkingen: