WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


maandag 20 september 2010

Kraanvogels (Grus grus) boven Nederland

Het is al weer bijna 2 jaar geleden dat ik een berichtje plaatste over mijn bezoek aan de Müritz. Een waterrijk gebied in Noord Duitsland (Mecklenburg Voorpommeren) dat o.a. bekend is vanwege het feit dat er in het voor- en najaar duizenden en duizenden kraanvogels te aanschouwen zijn. Ze gebruiken de Müritz als tussenstop op hun trek.

Nog steeds krijg ik reacties op het berichtje, mensen mailen om te vertellen dat ze het geluid van de kraanvogels zo mooi vinden. Of dat ze nu eindelijk weten welke vogels het zijn die ze die dag hebben zien overvliegen.
Vorig jaar kreeg ik ook meerdere meldingen van kraanvogels die overvlogen, zo ook vandaag.
Elise mailde me net om het volgende te vertellen:
Vandaag 20 september 2010 om precies 19.00 uur zag ik een grote groep grote vogels in V vorm overvliegen in Sittard met het typische geluid van kraanvogels. Wat betekend het eigenlijk als ze zó vroeg in het jaar al gaan trekken? Ben benieuwd....
En ja, ik weet wel wat over vogels, maar nu ook weer niet zo heel veel. Dus als één van jullie het antwoord weet op haar vraag waarom de kraanvogels nu al aan de trek begonnen zijn, dan graag een reactie.
En omdat het zo'n mooi geluid is hier nogmaals het filmpje met het geluid van de kraanvogels. Het filmpje is 2 jaar geleden in aan het begin van de avond in het plaatsje Federow gemaakt met een compactcamera. Het gaat met name om het geluid.
Over een paar weken zit ik weer een paar daagjes in Federow/Müritz. Ongetwijfeld zullen er weer heel veel kraanvogels te zien en te horen zijn.
Ik zal proberen er weer een filmpje van de kraanvogels te maken.

Geen opmerkingen: